29.03.2012 21:06 - IN THE ABSENCE OF A COUNSEL AND A JADGE, comment, by Bogomil Kostov AVRAMOV ROUSSEFF-HEMY
автор: godlieb категория: Политика
прочетен: 363 коментари: 0 гласове:
последна промяна: 23.09.2013 04:44
прочетен: 363 коментари: 0 гласове:
0
последна промяна: 23.09.2013 04:44
© 2012-Bogomil Kostov AVRAMOV-HEMY
В ОТСЪСТВИЕ НА АДВОКАТ И СЪДИЯ
от
Богомил Костов АВРАМОВ РУСЕВ-ХЕМИ
КОГАТО БЕДАТА ТРЪГНЕ ПО ДЪРЖАВАТА – тя не може да не стигне до хората. Такава е й съдбата на добре известният нашенски капитан далечно плаване Светлозар Собаджиев. Задържан в миналата година без съд и присъда, в Република Панама. Изплащащ чужди грехове, в бившата военна база „Ла-Хоя“ превърната в затвор. Пълна със задържани наркотрафиканти от всякакъв калибър. На 03.11.2011., там кипва затворнически бунт. Управата отваря вратите на килиите. Затворниците са въодушевени. Надеждите са големи. Предстои да ги „освободят“. Хлебарки, скорпиони и алигатори няма повече да ги преследват. Уви, това е маневра. След три часа започват репресии. На Собаджиев не му се разминава. Вече е изкарал 45 дни в изолация. Министерство на външните работи на Република България не се е намесило. Задържаните в „Ла-Хоя“ са предимно чужденци. Много от тях карат повече от пет години в този „предварителен арест“. Единствена причина - нямат пари за адвокат.
ДЕРЕДЖЕТО НА СОБАДЖИЕВ Е ДОСТА НА КАРЪК.Контейнеровозът под негова отговорна команда „Маас Трейдър“, е задържан за наличие на 169 кг. кокаин. Корабът е собственост на „Рейдър“ - холандска фирма. Оперираща в ареала на Карибите. Демурейжите на подобни плавателни съдове са главозамайващи. Знае се. Докато Балканите са канал, то Холандия е борса. За сега фирмата не коментира. (Подробностите за движение на нейни кораби, са неясни.) При екипаж, разпуснат по четирите посоки на света и капитан в пандиза, на тъмно е най-добре. Но, затворът си е затвор – бунтът бунт. Набързо потушен. В килията на капитан далечно плаване Светлозар Собаджиев биват хвърлени гранати със сълзотворен газ. Отделно бой, тараш, изземване на електроуреди, конфискаш на пари. Понастоящем срещу Собаджиев, все още няма официално повдигнато обвинение. На проведената прес-конференция по случая, („Дом на моряка“,28.03.2012.!), стана ясно, как единствено семейството на капитана е кахърно. Държавата не се види нийде. Независимо от Член 25, алинея 5 на Конституцията. Прекалено дълго задържане, без допуск до разпит от прокурор. Варненската морска общественост тъне в догадки. Ако става дума за натапяне, (Много ни бива!), корените трябва да се търсят на място. Става ли дума за количествен поток, неделното освобождаване и драсване на кораба говори друго.
ДАЛИ КАПИТАН СОБАДЖИЕВ СЕ Е САМОЗАБРАВИЛ? Едва ли. Той е от онази особена генерация възпитаници на ВНВМУ „Никола Йонков Вапцаров“, които имат бая-бая достойнство. Навярно прекалено непредпазливо си е отворил òчи. С подобна стока шега не бива. Освен това, спътниците вече я ловят без кучета. Отделно портовите професионалисти. Липсата на правни взаимоотношения с Република Панама обаче, (Знае се възловото значение на тази микродържава!), дават друго измерения на гарантираните на българите зад граница конситуционални права и свободи. Както и работата на борда на кораб под чуждестранен флаг. Щото морските паспорти и сертификати са номинално международни. Което би рекло - глобални. Дали застрахователният „P&I CLUB”, платил освобождаване на кораб и екипаж, е внесъл гаранция срещу задържането на капитана? И, ако не – защо!?! От уста на ухо се твърди, че компанията наела капитана е посъветвала своите сътрудници в България „да изтрият от регистрите си“ неговото име. (Рядко някоя компания би дала подобни прескрипции!) Слух, от който би следвало да тръгне всяко едно съществено разследване.
ХОРАТА НА МОРЕТО В СТРАНАТА НЕ ПРЕСТАВАТ ДА ПРЕДПОЛАГАТ, че помощник-капитан, е натопил к.д.пл. Светлозар Собаджиев. След скандала, помощникът духва в неизвестна посока. Доколко разпитан надлежно? Тук ми иде да запитам. Като са толкова солидарни възпитаниците на милото ни варненско морско училище; днес в различни точки на света, че и по дипломатически постове тук и там; що не се опитат да издирят този митичен помощник-капитан!?! Или са солидарни единствено тогава, когато някой неморяк се окаже достатъчно компетентен да се занимава с чудовищните мръсотии, които не престават да причинява практиката на море на морската околна среда!?! Медии твърдят, че помощник-капитана и 13 членният екипаж на „Маас Трейдър“, са разпитани В ОТСЪСТВИЕ НА АДВОКАТ И СЪДИЯ. После, депатрирани незабавно. Кокаинът се е намирал в помещение на бака, много добре обсервирано от високият кърмови капитански мостик. Мастер-капитаните умеят добре да си отварят очите. Какво е видял нашият варналия? И, ако да – защо не!?! Защо от кораба изчезват личните му вещи? В Панама, от немай-къде, си имаме почетен консул. Само почетен. Неговото посещение в „Ла Хоя“ констатира тежко нарушени човешки права. Дали той предлага да бъде нает г-н Мартин Кехада, адвокат по наказателно право, за защитник? (При осъдителна присъда Собаджиев го очакват от 5 до 15 години ефективен затвор!) Адвокатите на корабособственика са побързали да настоят, щото капитанът да признае вина, че да лежи минимално. Капитан далечно паване Светлозар Собаджиев категорично е отказал. Тук има някаква мистерия. Така не се държи виновен.
КАКВА БИ БИЛА по-нататъшната съдба на този загадъчно неначенат наказателен процес? Толкова надалеч от МАТИ БОЛГАРИЯ ВСЕВЕЧНА? Това едва ли би могъл да отгатне някой. Все още не са ангажирани български международни експерти, правни и вещи лица. В това отношение, предполагам, намесата на единствената гражданска морскоспасителна асоциация BULSAR, (www.bulsar.org
), при нейните широки международни връзки на ниво IMO и др. под., би било докрай компетентно и полезно.
THE END / 29.03.2012
Няма коментари:
Публикуване на коментар